Boekweit ontbijt met kweepeer en chocolade

10-12-2020

Boekweit is sinds kort mijn favoriete vervanging van mijn dagelijkse portie havermout. Even gemakkelijk en zeker even lekker. Net als quinoa is het een pseudograan en volledig glutenvrij. Kweeperen zijn dan weer een beetje een vergeten fruitsoort. Heel jammer, want ze zijn enorm lekker. Deze peren kan je niet rauw eten en moet je vooraf een paar uur laten inkoken, daarna zijn ze wel voor een paar dagen houdbaar in de koelkast. Geloof me, het is het helemaal waard. Dit ontbijtje is echt ideaal om je nieuwe favoriet te worden!

Ben je verkocht voor de kweeperen? Probeer dan zeker ook eens deze Kweeperentaart met vegan banketbakkersroom

Helemaal fan geworden van boekweit als ontbijt? Probeer dan eens deze Chai infused boekweit met gebakken appeltjes, pindakaas en chocolade

Dit heb je nodig: 

Voor de kweeperen  

- 1 grote kweepeer 

- stokje kaneel

- steranijs 

- citroensap 

Voor de boekweit

- 60 gr boekweit

- 200 ml plantaardige melk 

- agavesiroop 

- kaneelpoeder 

- kardemom

- chocolade 

- cashewnoten 

Zo maak je het:

Schil de kweeperen en snijd in vier. Breng een pot water aan de kook met het sap van een citroen, het stokje kaneel en de sternanijs. Laat de kweeperen zeker een uur of drie koken tot dat ze zacht en roze zijn. Wanneer ze klaar zijn, kan je van het sap siroop maken door er nog 200 gram suiker bij te doen en te laten inkoken. 

Spoel de boekweit heel goed af en kook het in de melk, zoals aangegeven op de verpakking. Wanneer de korrels zo goed als alle melk hebben opgenomen, voeg je de agavesiroop en het kaneelpoeder erbij. Doe de pap in een kommetje. 

Snijd de kweeperen in schijfjes en leg ze op de boekweit. Werk af met een beetje chocolade en fijngehakte cashewnoten. 

Laat je verrassen en geniet ervan. 

Liefs, 

Kayla